Vlaanderen omarmt de fietser

Vlaanderen omarmt de fietser

ANTWERPEN – De fiets wordt een steeds populairder en belangrijker vervoermiddel. Het is milieuvriendelijk, goed voor de conditie en het allerbelangrijkste: je kunt er enorm veel tijd mee besparen. Ook in Vlaanderen is de fiets bezig aan een sterke opmars. Uit recent onderzoek blijkt dat één op de drie Vlamingen dagelijks de fiets gebruikt. Daarmee is Vlaanderen de tweede fietsregio van Europa. De koppositie blijft behouden door Nederland.

De Vlaming was al lang een fanatiek recreatief fietser, maar heeft nu ook ontdekt dat de fiets een prima vervoermiddel is voor dagelijkse verplaatsingen. Naar het werk of naar school: het kan allemaal met de fiets en je bent vaak sneller dan met de auto. Naar verwachting zal de komende jaren het fietsgebruik alleen maar verder toenemen.

Uit onderzoek van de Vlaamse overheid blijkt dat de fiets vooral populair is voor verplaatsingen tot 15 kilometer. Om al deze verplaatsingen zo comfortabel en veilig mogelijk te maken is de Vlaamse overheid in 2015 begonnen met het aanleggen van fietssnelwegen. De aanleg van het fietssnelwegennet gebeurt voornamelijk door de vijf provinciebesturen. Alle fietssnelwegen worden aangeduid met een F-XXX-code.

Eén logo, één identiteit
Als je het blauwe, driehoekige logo ziet dan weet je dat je op – of in de buurt van – een fietssnelweg bent. Het logo is zo ontworpen dat de fietser de route probleemloos kan volgen, begrijpen en gebruiken. Iedere fietssnelweg heeft een unieke F-code van één, twee of drie cijfers. De trajecten met één cijfer zijn voor de belangrijkste fietssnelwegen die de verbindingen vormen tussen de steden Brussel, Antwerpen, Gent, Leuven, Brugge en Hasselt. De fietssnelwegen zullen over enkele jaren alle Vlaamse steden met elkaar verbinden, goed voor een netwerk van 2400 kilometer.

Een verbindend netwerk
In 2015 is de Vlaamse overheid, in samenwerking met de vijf Vlaamse provincies en talloze gemeenten, aan de slag gegaan met het aanleggen van de fietssnelwegen. Binnen enkele jaren komen er in totaal 110 routes en zal er ruim 2.400 kilometer aan fietssnelweg beschikbaar zijn. In 2018 is ruim 58% van het totale fietsnetwerk gerealiseerd, dat komt neer op zo’n 1.400 kilometer aan fietssnelwegen. De langste fietssnelweg is de F5 tussen Antwerpen en Hasselt en heeft een afstand van 78,93 kilometer. De F5 is tevens de route met de meeste gemeenten op het traject.

De fietssnelwegen zijn snelle fietsverbindingen tussen steden die tussen de 15 en 20 kilometer van elkaar liggen. Op deze manier wordt het voor forenzen een stuk aantrekkelijker om de auto te laten staan en met de fiets naar het werk te gaan. Ook voor studenten, fietskoeriers en recreatieve fietsers bieden de fietssnelwegen snelle verbindingsmogelijkheden tussen de Vlaamse steden. Een aantal fietssnelwegen zijn zo ingericht dat ze direct verbonden zijn met belangrijke voorzieningen zoals bedrijventerreinen, scholen, ziekenhuizen, stations en winkelcentra’s.

De Vlaamse overheid investeert de komende jaren nog eens 22 miljoen euro in de fietssnelwegen. Dit geld wordt gebruikt om bestaande verbindingen te verbeteren en nieuwe verbindingen aan te leggen. Met de toenemende file- en parkeerdruk en luchtvervuiling wordt de fiets een steeds belangrijker en interessanter vervoermiddel. Als tweede fietsregio van Europa is Vlaanderen hard op weg om fietsgek Nederland van de troon te stoten als het gaat om fietsinfrastructuur en -faciliteiten. Vlaanderen omarmt de fietser, de Vlaming omarmt de fietssnelweg. “Tot morgen op de fietssnelweg.”

Deel dit bericht

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *